Вибираючи годинник, покупці найчастіше віддають перевагу простим і невичурние моделям, але з обов'язковою присутністю якоїсь родзинки. З усіх інших особливостей, здатних привернути увагу, безсумнівним лідером є турбійон - найпрестижніша, складна і тому дорога функція.

Що таке турбійон в годинниках?

Макроснимок турбийона для часов

Турбійон - це пристрій, який являє собою анкерне колесо з балансом і анкерними вилками. Воно обертається зі швидкістю 1 оборот в хвилину на каретної майданчику і служить для компенсації впливу тяжіння Землі на точність годинникового механізму. Його винахідник - француз Абрахам-Луї Бреге.

У 1795 році він створив масивний, з великою кількістю деталей прототип сучасного турбійона і ще кілька років працював над тим, щоб помістити його в кишенькові механічні годинники. В кінці 1805 року в Парижі, під час Національної виставки індустріальних товарів, Бреге представив їх публіці.

Через понад два століття турбійон зменшився ще більше, і тепер здатний поміститися навіть в найменші наручний годинник.

Якими бувають турбійони?

Карманные часы бренда Aerowatch со скелетоном

Від типу каретки залежить вид турбийона в годинах:

  • в традиційному вигляді каретка прикріплена до механізму з двох сторін і зафіксована на поворотній осі;
  • в польоті - є тільки нижнє кріплення механізму каретки до осі.

Літаючий турбійон через століття після винаходу Бреге, в 1920 році, був спроектований викладачем годинникового мистецтва Альфредом Хеллвіг. Він спростив конструкцію традиційного (закритого) турбійона і уможливив спостереження через отвір на циферблаті за його обертанням.

Таким чином, турбійон, крім нівелювання впливу земного тяжіння на механізм годинника, придбав ще й естетичну функцію. Однак за своєю конструкцією перетворився в більш крихкий і складний механізм. Згодом винахід Хеллвіг стало прототипом сучасних наручних та кишенькових скелетонів, внутрішній механізм яких частково або повністю відкритий, що дозволяє власникові спостерігати за злагодженою роботою досконалого пристрою, захищеного склом.

Залежно від швидкості обертання турбійони бувають:

  • минутными — самый распространенный и сложный вид, который представлен в коллекциях только самых известных часовых производителей;
  • півхвилинними - рідкісний вид, який використовується тільки однією компанією;
  • карусельними - простий і дешевий вид турбійона (один оборот робить за годину, має хвилинну стрілку).

Чи справді турбійон підвищує точність ходу?

Відомо, що навіть найточніші механічні годинники за добу відхиляються приблизно на 15 секунд. Пов'язано це з багатьма зовнішніми чинниками, не завжди залежать від людини. Один з таких - сила гравітації, подолати яку можливо хіба що в фантастичних фільмах.

Чому ж тоді це стало реальним у винаході Бреге і стало чи що? Якби Бреге, як і його сучасники, продовжував шукати вихід в поле законів механіки, то, безсумнівно, зазнав би краху. Але він вирішив діяти всередині самого механізму, запустивши в нього рухому каретку, що обертається в протилежну сторону. Таким чином, вона врівноважує гравітаційну похибка і дозволяє стрілкам обертатися більш рівномірно.

Годинники з турбійоном насправді стали більш точними, але купувати їх, на диво, не поспішали. За 18 років своїх розробок винахідник продав всього лише 35 екземплярів. Пояснити це можна було двома мінусами такого годинника:

  • не всім зрозумілий механізм і його призначення;
  • занадто висока вартість деталі, сукупна вага десятка елементів якої становив не більше одного грама.

За точність і таку копітку роботу певна частина користувачів і була б готова платити значну суму, якби не ще один важливий мінус, з яким погоджувався і сам автор настільки грандіозної ідеї подолання гравітації.

Оскільки турбійон спочатку розроблявся для кишенькових годинників, то класична конструкція його каретки передбачала обертання тільки в одній площині - спеціально для вертикального положення годин в кишені. Ось чому використання точно такого ж механізму в наручних годинниках мало сумнівну ефективність, адже наручний годинник часто знаходяться і в горизонтальному положенні (наприклад в той час, коли рука лежить на столі, колінах або кермі автомобіля).

Функція турбійона в сучасних наручних годинниках

Парящий турбийон в наручных механических часах

Вирішити питання про ефективність турбійона допомогла розробка Франка Мюллера. У 2003 році він представив перший в світі годинник з двовісний турбійоном. Особливість його будови в наступному:

  • він має дві каретки, вкладені одна в одну і обертаються одночасно по горизонталі і по вертикалі;
  • кожна його каретка обертається зі своєю швидкістю (1 і 8 хвилин);
  • на циферблаті годинника присутні дві додаткові стрілки (на 5 і 7 годин), який відраховує цикли обертання осей.

Ще до появи двовісний турбийона, в кінці XIX століття, годинникарі визнали турбійон Бреге для наручних годинників марною функцією, яка тільки ускладнює механізм і забирає частину енергії.

Проте, від неї не відмовилися, а перетворили в найпрестижніший і найбільш вишуканий годинниковий механізм, який демонструє високе мистецтво. Його головна цінність - в складності виготовлення, використання дорогоцінних металів і витрачені зусилля майстрів. Лімітовані випуски ще більше підігрівають інтерес і створюють ажіотаж серед колекціонерів настільки популярного аксесуара.