Основна складність відповіді на запитання «як вибрати синтезатор» ховається у визначенні самого слова «синтезатор». Річ у тім, що під цим терміном часто мають на увазі абсолютно різні пристрої, починаючи від дитячих іграшок і закінчуючи професійними робочими станціями та аналоговими звуковими модулями. Тому ми не будемо намагатися осягнути неосяжне та зосередимося на тому, як вибрати синтезатор новачкові. А професійні музиканти якось уже розберуться самі.
Клавіатура
Розмір клавіш
Синтезатор оснащений стандартною або зменшеною клавіатурою (найчастіше її називають міні- або мікро-). У першому випадку клавіші за розміром можна порівняти з клавішами акустичного фортепіано. У другому – вони менші.
Є тільки 2 причини купувати синтезатор із міні-клавішами:
- Ви вибираєте інструмент для зовсім маленьких діток (до 5-6 років).
- Ви професійний музикант і берете конкретну модель під цілком конкретні завдання.
У всіх інших випадках купівля синтезатора зі стандартною клавіатурою — правильне рішення. Такий варіант універсальний, звичний і дасть змогу не перенавчатися в разі переходу на інший інструмент.
Кількість клавіш
Ми вже писали великий матеріал про те, скільки клавіш може бути на синтезаторі та чому. Тут коротко.
Найпоширеніші варіанти:
- 49 клавіш — 4 октави,
- 61 — 5 октав,
- 73-76 — 6 октав,
- і 88 — 7 октав.
Останні два варіанти більше підійдуть піаністам із класичною освітою, бо дають змогу легше адаптуватися після акустичного повнооктавного інструмента. 4-октавними, як правило, роблять розважальні синтезатори, які не мають якихось вражаючих характеристик. Головне тут — доступна ціна та економія місця.
Yamaha PSR-EW310 — синтезатор для дому з 76-клавішною клавіатурою
Ну а найпоширеніший варіант (і в більшості випадків найоптимальніший) — це 5-октавні інструменти. Такого розміру цілком достатньо для виконання 99% творів, і водночас це помітно заощадить вам життєвий простір.
Слід зазначити, що все вищесказане актуально виключно для синтезаторів зі стандартним розміром клавіатури. У моделей із міні-клавішами в більшості випадків їхня кількість коливається в діапазоні 30-45 клавіш (приблизно 2,5-3,5 октави). Для малюків цього більш ніж достатньо.
Тип клавіатури
Це один із найважливіших критеріїв при виборі синтезатора. Зверніть на нього підвищену увагу.
Клавіатури бувають 3 типів:
- базова або пасивна,
- динамічна або активна,
- динамічна з післядотиком.
Динамічна клавіатура вловлює швидкість, з якою ви натискаєте на клавішу та прямо пропорційно збільшує гучність. Усе як у звичайному піаніно. Ви інтенсивніше натискаєте — звук голосніший.
В акустичних інструментах це відбувається за рахунок конструкції самого піаніно (молоточок сильніше вдаряє по струнах), а в цифрових таку функцію доводиться реалізовувати програмним шляхом.
ROLAND Go:Keys — синтезатор із динамічною клавіатурою
Важливо не плутати чутливість до швидкості натискання та до сили. У чутливих до сили натискання клавіатурах ви можете змінювати тембр синтезатора, «дотискаючи» клавішу. Таким чином можна додавати різні звукові ефекти.
Такі клавіатури називаються «динамічні з післядотиком» (у технічних характеристиках за зразком англомовних сайтів часто пишуть «aftertouch»). Зазвичай у такому разі йдеться про дорогі професійні моделі.
Звичайно, за інших рівних синтезатор із динамічною клавіатурою обійдеться трохи дорожче. Наскільки це важливо?
Залежить від того, яка мета покупки. Якщо йдеться про вибір синтезатора для розваги — не важливо. Якщо налаштовані більш-менш серйозно — динамічна клавіатура обов'язкова!
Механіка клавіатури
Клавіатура, яка за відчуттями (тяжкість натискання, пружність) нагадує акустичне піаніно, називається «молоточкова» або «зважена». Але якщо вам потрібен інструмент із такою механікою, краще пошукати не серед синтезаторів, а серед цифрових піаніно.
Оскільки найчастіше їхня основна мета — замінити громіздке фортепіано. І коштують вони трохи дорожче.
Хоча, звісно, це питання дефініцій. Приміром, CASIO CDP-S360 рівною мірою можна назвати і цифровим піаніно з розширеним функціоналом, і синтезатором із молоточковою механікою.
Цифрове піаніно з розширеним функціоналом CASIO CDP-360
З цього правила є виняток: робочі станції з балансною клавіатурою. Але оскільки професійні інструменти ми тут не розглядаємо, просто обмежимося їхньою згадкою.
Молоточкова механіка хороша, якщо ви вибрали тембр рояля або електропіано. А ось для більшості інших тонів (приміром, струнних, ударних, духових тощо) потрібна більш легка та рухлива клавіатура.
Саме тому в синтезаторах використовується пружинний механізм замість противаги. Така клавіатура, власне, і називається «синтезаторна».
Ну а третій тип механіки — це «напівзважена» клавіатура, яка трохи важча за синтезаторну, але легша за молоточкову. Найчастіше використовується в сценічних інструментах.
Якщо ви не шукаєте альтернативу акустичному піаніно, моделі з синтезаторною механікою однозначно кращі. Така механіка більш оптимізована для використання з більшістю тембрів, а самі інструменти стають легшими й значно доступнішими за ціною.
Форма клавіш
Цей параметр — досить рідкісний гість у характеристиках, але було б великою помилкою його недооцінювати.
Клавіші бувають:
- фортепіанного типу із засічками,
- органного типу, закриті,
- синтезаторного типу, відкриті.
Найрідше зустрічаються моделі з клавіатурою органного типу і, як правило, мова йде про робочі станції або електронні органи.
Якщо вже виробник і робить клавіші закритими з фронтального боку, то практично завжди злегка збільшує їхню площу за рахунок засічок. Не сказати, що ці засічки мають для нас якусь практичну перевагу, скоріше тут ідеться про маркетинг. «Щоб було, як у звичайного піаніно».
Так виглядає закрита фортепіанна клавіатура із засічками
Синтезаторні клавіатури з фронтального боку відкриті.
Закрита клавіатура через конструктивні особливості трохи ближча за відчуттями до звичайного піаніно, оскільки в натиснутому положенні має виражену точку опори. Водночас вони більш гучні.
Синтезаторні, як правило, практично не стукають, але в натиснутому положенні трохи «провалюються».
Різниця, звичайно, не така яскраво виражена, як може здатися на перший погляд. Проте вона є.
Звук
Поліфонія
Коли ми говоримо про тембри, то варто звертати увагу не тільки на їхню кількість, а й на якість. Про кількість тембрів ми поговоримо трохи нижче, а ось приблизне уявлення про якість вам дасть якраз параметр «поліфонія».
Невеликий відступ. Зверніть увагу, що треба з великою обережністю ставитися до висновків, побудованих на прослуховуванні демо-записів в інтернеті. Як правило, такі приклади зроблені в студійних умовах на дорогій апаратурі. Тож до реального звучання вони мають опосередкований стосунок.
Формально поліфонія показує, скільки звуків здатний відтворити інструмент одночасно. Приміром, якщо поліфонія якоїсь дитячої іграшки – 2, а ви натиснете 3 клавіші, прозвучить все одно 2.
На практиці все не так очевидно. Річ у тім, що сучасні синтезатори мають досить складну систему звукоутворення. При натисканні на одну клавішу може «звучати» одразу кілька звуків. Сильно вдаватися в деталі не має сенсу, важливо зрозуміти, що чим більша поліфонія – тим краще.
CASIO CT-S1 з не дуже великою, але якісною колекцією вбудованих тембрів. Поліфонія — 64
Залежно від того, для яких цілей зроблено синтезатор, має сенс дотримуватися таких стандартів:
Таб. 1. Поліфонія синтезаторів
Призначення | Рекомендоване значення поліфонії |
для маленьких дітей (до 6 років) | від 8 |
розважальні | від 32 |
навчальні | від 48 |
творчі | від 48 |
Кількість вбудованих тембрів
Неможливо сперечатися з твердженням, що чим більше вбудованих тембрів, тим краще. Якщо ми говоримо про дитячі синтезатори, рекомендуємо вам розглядати моделі, в яких вбудовано 100 і більше музичних інструментів.
Для навчальних і розважальних моделей бажано, щоб їх було не менше 400, ну а в більш серйозних моделях — від 600 і більше.
Потужний творчий синтезатор CASIO CT-S500 з 800 тембрами на борту
Є ще окрема група тембральних інструментів (наприклад, CASIO CT-S1), в яких акцент зроблено не на кількості тонів, а на їхній якості. При виборі такого пристрою цей параметр втрачає своє значення.
Автоакомпанемент
Автоакомпанемент дає змогу створювати супровід вашому твору. З технічного погляду це робиться так: після ввімкнення режиму клавіатура ділиться на 2 частини.
Правою рукою ви продовжуєте грати мелодію, а лівою натискаєте акорд, який потім автоматично обігрується спеціально записаними 2 або 4-тактовими музичними фразами. Стилі в переважній більшості випадків розбиті на блоки за напрямками (поп, рок, джаз, тощо).
Що більше вбудованих ритмів акомпанементу, то краще. У розважальних і навчальних інструментах загальноприйнятий стандарт — десь 100 стилів. У творчих і універсальних — від 200.
Кожен із них, як правило, має кілька варіантів із різним ступенем інтенсивності звучання. Зазвичай ідеться про дві варіації, але деякі можуть мати й чотири.
Кожен зі стилів KORG EK-50 має 4 варіації виконання
Треба також враховувати, що деякі просунуті моделі мають спеціальні комірки для користувацьких стилів, які або можуть бути завантажені з інтернету, або створені самостійно.
Ну й останнє, про що слід сказати, у дитячих синтезаторів стилів може й не бути. Це нормально.
Запис
Ще одним з аргументів на користь моделі говорить і наявність вбудованого рекордера, який у синтезаторах часто називають секвенсором.
Запис буває однотрековий або багатотрековий (або багатодоріжковий). У першому випадку – що ви граєте, те й потрапляє в пам'ять інструмента. У другому – можна по черзі записати виконання кількох тембрів і «накласти» їх один на одного.
Таким чином створюється повноцінне аранжування. І перший, і другий варіанти передбачають і запис акомпанементу в тому числі.
Найпоширеніші секвенсори:
- 1-доріжковий. Використовується для контролю зіграного зі сторони.
- 2-доріжковий. Дозволяє окремо записати партію лівої та правої руки.
- 5- або 6-доріжковий. Використовується в просунутих творчих інструментах для створення власних композицій.
- 16-трековий. Професійний секвенсор, який характерний для робочих станцій.
YAMAHA PSR-E463 з вбудованим 6-трековим секвенсором
Окремо зазначимо, що йдеться про MIDI-рекордер. Вся інформація в таких пристроях зберігається у вигляді команд, а не аудіосигналу. Це набагато зручніше, оскільки на етапі написання твору надає найширші можливості з редагування.
Але, звісно ж, вбудованим може бути й аудіорекордер. Він записує в пам'ять без можливості редагування (наприклад, немає можливості поміняти зіграну ноту).
Але в такому записі є й свої плюси: ви завжди чуєте те, що граєте, тоді як звучання композиції в MIDI-форматі залежить від вбудованих інструментів.
Обробка
Дуже часто сигнал, що передається з основного тон-генератора, потім додатково обробляється за допомогою спеціального DSP-процесора. Це або встановлені ефекти (завжди застосовуються до тембру, і ми не можемо їх змінити), або ті, що налаштовуються.
Настроювані ефекти часто згруповані в незалежні блоки, які можуть використовуватися одночасно. А з найпопулярніших ефектів відзначимо насамперед реверберацію та хорус.
Вони універсальні й помітно покращують звучання. Тож якщо хочете вибрати синтезатор із пристойним звуком, їхня наявність вкрай бажана. Типова ситуація, коли в одному блоці різні типи реверберації, в іншому — хоруса, а в третьому зібрані всі інші ефекти. Таким чином ви можете використовувати відразу три ефекти одночасно.
Ще один пристрій, який здатний «повлиять» на звук, — вбудований еквалайзер. У контексті синтезаторів для дому використовується один із двох видів еквалайзерів.
- «Пресетний» (назва умовна). У такому еквалайзері доступу до зміни частотних характеристик немає: ви просто вибираєте один із доступних пресетів, який відповідає стилю музики або характеристикам приміщення (наприклад, «Jazz», «Rock», «Stadium»).
- «Настроюваний». Найчастіше трьох- або чотирьохсмуговий еквалайзер, але в просунутих моделях буває й 16-смуговий.
Ідеальний варіант – це коли вбудовані обидва типи.
Який синтезатор кращий? З пресетами, звісно, легше. Вибрав відповідний тип – і граєш. З іншого боку, якщо відкритий доступ до індивідуальних налаштувань, можна більш гнучко налаштувати звук «під себе».
Система навчання
Вбудована система навчання присутня не у всіх інструментах, але й не згадати про неї не можна.
Ви можете вчитися і за допомогою мобільних застосунків. До того ж деякі виробники випускають свій власний софт (наприклад, CASIO Music Space). Але тут мова піде саме про ті програми, які інтегровані до самого синтезатора.
Так виглядає навчальний режим у спеціальному мобільному додатку
Варіантів може бути два. Перший — це просто вимкнення у вбудованих творах партії лівої або правої руки. Називається залежно від інструмента ця характеристика по-різному, але найчастіше Part on/off або Melody on/off, якщо вимикається тільки мелодійна лінія.
Функція, звичайно, зручна. Але ось самовчителем її назвати важко навіть із натяжкою.
Другий варіант базується на тому, щоб весь процес навчання розбити на кілька простих етапів і, доводячи окремий етап до досконалості, ми вчимося грати. Приміром, спочатку намагаємося грати в правильному ритмі, потім — натискати на правильні клавіші, потім намагаємося вже грати в потрібному темпі.
Знову ж таки, залежно від виробника таку систему називають по-різному. Приміром, у YAMAHA — це «Keys To Success», а CASIO — «Step Up Lesson». Але суті це не змінює.
Окремо зазначимо, що в рази збільшує ефективність системи навчання наявність підсвічування. Набагато легше орієнтуватися по клавішах, що світяться, ніж по віртуальній клавіатурі на дисплеї синтезатора.
Тож, якщо ви хочете купити навчальний інструмент, синтезатор із підсвічуванням буде чудовим вибором.
Потужність акустичної системи
Звісно, що потужнішу акустичну систему встановлено, то краще, але загалом практика показує, що в домашніх умовах цілком достатньо 5-6-ватної акустики.
Щоправда, треба враховувати один момент. Потужність акустичної системи — один із тих параметрів, яким маніпулюють найчастіше, граючи на поняттях «робоча потужність», «пікова» тощо.
У порядку речей зустріти в магазині синтезатор із АС потужністю 5 ват від відомого виробника, який звучатиме набагато глибше, багатше, і, врешті-решт, голосніше, ніж інструмент із зазначеною потужністю 30 ват від ноунейма (про компанії нижче).
Який синтезатор вибрати, як ви розумієте, питання риторичне.
Функції
Серед функцій можна виділити обов'язкові. Це:
- транспонування: зміна висоти ладу;
- точна настройка: можливість «підтягнути» стрій (найчастіше з кроком в 1 Гц);
- вбудований метроном;
- можливість змінювати темп творів і акомпанементу;
- налаштування рівня чутливості (для моделей із динамічною клавіатурою).
Крім цього, є низка корисних функцій, які значно розширять можливості синтезатора:
- Накладання тембрів один на одного.
- Поділ клавіатури на дві частини (лівою рукою ви граєте одним тембром, правою — іншим).
- Функція «дует». Теж ділить клавіатуру на 2 частини, але обидві звучать в одному діапазоні.
- Реєстраційна пам'ять. Зберігає всі виставлені налаштування в одній зі спеціальних комірок.
- Арпеджіатор. Дозволяє грати арпеджіо за нотами акомпанементу, навіть якщо правою рукою ви натиснули лише одну клавішу.
- Гармонізатор. У мелодії замість однієї ноти звучить той акорд, який заданий акомпанементом.
- Pitch Bend дає змогу в режимі реального часу плавно підвищувати та знижувати висоту звуку (цей ефект називається portamento). У 99% випадків виконаний у формі колеса.
- Модуляція та інші ефекти управління звуком у реальному часі. Тут правило просте: чим їх більше, тим краще.
- Підтримка мобільних додатків. Знову ж таки, що більше додатків сумісно, то краще. Для початківців особливо корисними стануть додатки з вбудованою системою навчання.
- Можливість бездротового з'єднання з іншими пристроями. Позбавляє нас від «зайвих» дротів.
- Робота від батарейок. Робить незалежним від електромережі.
- Автовимикання. Інструмент сам вимикається, якщо не натиснута жодна кнопка управління або клавіша протягом певного часу (як правило, це 30 хвилин).
Перед тим, як вибрати синтезатор, бажано визначитися, які з цих можливостей вам можуть знадобитися в майбутньому.
Крім того, бувають якісь унікальні функції, які притаманні тільки конкретній моделі або серії. Наприклад, у серії CASIO Casiotone в деяких інструментах ви знайдете функцію Dance Music, яка дає змогу складати унікальні танцювальні мелодії пристойної якості навіть тим, хто не вміє грати зовсім.
Роз'єми
Дуже важлива характеристика при виборі синтезатора.
Обов'язково має бути присутній вхід для блока живлення. Синтезатор — досить енерговитратний пристрій, і батарейок (якщо вони передбачені) вам вистачить лише години на 3-4. Тому без адаптера ніяк.
Безальтернативним вважається вихід на навушники. Тут коментувати нічого.
Якщо ви купуєте синтезатор із динамічною клавіатурою, швидше за все, рано чи пізно вам захочеться пограти фортепіанні класичні композиції. А там без педалі ніяк. Тож для моделей з активними клавішами обов'язковий також вихід на педаль(і).
Тепер про роз'єми, без яких можна обійтися, але вони дуже допомагають на практиці:
- USB-to-Host. Це звичайний USB-вхід для підключення до комп'ютера.
- USB-to-Device. Вхід для флешки.
- Аудіовхід. Використовується, наприклад, для підключення mp3-плеєрів.
- Лінійний вихід. Необхідна річ для підключення зовнішньої акустики.
- Вхід для мікрофона.
- Вхід для педалі експресії. Її ще називають педаллю гучності. Це роз'єм для більш професійних моделей.
Типова панель із роз'ємами. Зліва направо: педаль, навушники, аудіовхід, USB для флешки, USB для підключення до комп'ютера, блок живлення
Іноді трапляються інструменти з 5-піновим MIDI-роз'ємом. Зараз це досить рідкісне явище. Функцію передачі MIDI-сигналу в синтезаторах для дому успішно виконує USB-кабель.
Габарити й вага
Якщо дивитися загалом, то що компактніший і легший, то менше місця займає й то портативніший.
>> Читайте: огляд серії компактних синтезаторів CASIO Casiotone
Тільки дивіться, щоб ця компактність не була за рахунок інших технічних характеристик. Особливо часто від штучного зменшення розмірів страждає якість акустичної системи.
Аксесуари
Тепер на якийсь час відійдемо від характеристик самого інструмента й поговоримо про супутні товари.
Насамперед перевірте, чи є в комплекті блок живлення. Цей аксесуар вам знадобиться практично напевно. Також не зайвим буде уточнити про наявність підставки під ноти (пюпітра).
Знову ж таки, зазвичай ви знайдете його в коробці з інструментом. Ну й звісно, виробник зобов'язаний вкласти інструкцію (або надати посилання для безкоштовного скачування).
Це що стосується комплектації.
Одним із корисних аксесуарів — сумка для транспортування
Тепер про додаткові аксесуари. Насамперед подумайте, на чому синтезатор стоятиме. Стіл тут далеко не найоптимальніший варіант. Ми рекомендуємо підставку з регулюванням висоти. Це набагато практичніше та зручніше.
Зовсім незайвими при виборі синтезатора для дому будуть навушники. Причому в більшості випадків найкращим варіантом стануть саме повнорозмірні (не краплі!). Ну й для тих, хто вирішив займатися серйозно, — педаль сустейна. Мабуть, це найголовніше.
Решта аксесуарів залежать від того, який синтезатор ви купуєте та як збираєтеся його використовувати. Відзначимо лише деякі з них:
- сумку для транспортування,
- антипилову накидку,
- стільчик,
- USB-кабель,
- bluetooth-адаптер тощо.
Виробник
Зараз на музичному ринку неймовірний бум клавішних інструментів. Особливо це стосується синтезаторів від нікому не відомих брендів із сумнівною якістю збірки. Практично завжди вони вирізняються дуже привабливою ціною та неправдоподібно привабливими технічними характеристиками.
Ми настійно рекомендуємо вам купувати продукцію тільки тих виробників, продукція яких перевірена роками.
На особливу увагу, на наш погляд, заслуговують синтезатори для дому від таких компаній: CASIO, YAMAHA, KORG, ROLAND.
Безумовно, у цих виробників теж є більш і менш вдалі моделі за своїми характеристиками, але до якості виготовлення у вас нарікань точно не буде.
Гарантія
Як правило, гарантія від одного року до двох. Але тут не зайвим буде поцікавитися, хто дає цю гарантію? Чи є в Україні сертифікований сервісний центр, чи це гарантія тільки на папері?
До речі, саме через потенційні проблеми з гарантією ми наполегливо рекомендуємо вам відмовитися від купівлі «синтезаторів з Європи».
Де купувати?
Визначитися з тим, який синтезатор вибрати, — півсправи. Важливо не тільки «що», а й «де».
Наполегливо рекомендуємо вам свій вибір зупинити на великому музичному офлайн-маркеті з великим асортиментом клавішних різних компаній, або для надійності купувати в дистриб'ютора. Як зручніше.
*****
Вибрати синтезатор — далеко не найтривіальніше завдання. Це технічно складні пристрої з безліччю характеристик і суб'єктивних нюансів, які неодмінно треба враховувати.
Ми щиро сподіваємося, що матеріал допоміг вам розібратися у всіх тонкощах і зрозуміти, який синтезатор краще буде саме у вашому конкретному випадку. Але якщо залишилися запитання, телефонуйте 0 800 600-016, і наші консультанти із задоволенням вам допоможуть.
Вдалого вам вибору!